نخستین دور مذاکرات سطح‌عالی ایران و آمریکا با حضور نمایندگان قطر و پاکستان به‌عنوان دو کشور میانجی، پس از یک روز طولانی در سوئیس با توافق بر سر نقشه‌راه ۶۰ روزه و تشکیل کارگروه‌های فنی وارد مرحله‌ای تازه شد و آنها درباره تشکیل یک کمیته عالی، آغاز فوری گفت‌وگوهای فنی و ایجاد سازوکار نظارت بر اجرای تعهدات توافق کردند. این مذاکرات، استقبال کشورهای مختلف را به دنبال داشت.
 دولت سوئیس با استقبال از پیشرفت‌های حاصل‌شده در گفت‌وگوهای ایران و ایالات متحده اعلام کرد بر اساس توافق طرف‌ها، مذاکرات فنی فورا آغاز می‌شود و نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز تدوین شده است. وزارت امور خارجه سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد بیانیه مشترک صادرشده از سوی قطر و پاکستان که در چارچوب تحولات خاورمیانه نقش میانجی میان تهران و واشنگتن را بر عهده داشتند ، مورد توجه قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است: تسهیل‌کننده سوئیسی از پیشرفت‌های سازنده حاصل‌شده استقبال می‌کند. 
نخست‌وزیر پاکستان نیز در پیامی از پیشرفت در پایان اولین نشست عالی‌رتبه بین ایران و آمریکا در چارچوب تفاهم‌نامه اسلام‌آباد خبر داد. شهباز شریف اعلام کرد الحمدلله، نخستین نشست کمیته عالی‌رتبه تحت چارچوب تفاهم‌نامه اسلام‌آباد با موفقیت در سوئیس به پایان رسید. 
وی افزود: گفت‌وگوها در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد و پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای به همراه داشت، از جمله توافق بر سر یک نقشه‌راه برای دستیابی به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز، تشکیل یک کمیته عالی‌رتبه برای نظارت سیاسی و آغاز مذاکرات فنی بیشتر. شریف از مقامات ایران و آمریکا و کشورهای حامی بویژه قطر که به‌عنوان میانجی در این گفت‌وگوها حضور داشت و همچنین از سوئیس، میزبان مذاکرات قدردانی کرد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم با استقبال از نشست میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در سوئیس، بر ضرورت حفظ شتاب گفتگوهای تهران-واشنگتن تاکید کرد. گوئو جیاکون افزود: امیدواریم طرفین به حرکت در مسیر کنونی ادامه دهند و برای دستیابی به پیشرفت مثبت در گفت‌وگوها تلاش کنند. 
وزیر امور خارجه ترکیه نیز ضمن اعلام حمایت کشورش از مذاکرات سوئیس، اعلام کرد مسائل فنی باقی‌مانده در تفاهمنامه امضا شده میان آمریکا و ایران ممکن است به سرعت حل نشوند و هشدار داد که رژیم صهیونیستی می‌تواند در این روند کارشکنی کند.  هاکان فیدان افزود: اسرائیل همیشه در گوشه‌ای منتظر و آماده است به محض اینکه فرصتی پیدا کند، در این روند کارشکنی کند. 
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز با استقبال از مسیر دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه میان واشنگتن و تهران، تصریح کرد عراق و اقلیم کردستان بخشی از هیچ‌گونه درگیری منطقه‌ای نخواهند بود. بارزانی تأکید کرد: از رویکردهای دیپلماتیک برای حل‌وفصل بحران‌های جاری حمایت می‌کنیم.
 توصیه رسانه قطری به اعراب
در چنین شرایطی ،وب‌سایت قطری العربی الجدید در تحلیلی با عنوان «پیروزی ایران در تفاهم‌نامه» نوشت: ایران در تدوین پیش‌نویس این توافق‌نامه ۱۴ ماده‌ای دست بالا را داشته و تعهدات آمریکا در این تفاهم‌نامه سه برابر تعهدات ایران است. این رسانه تأکید کرد که رژیم صهیونیستی مهم‌ترین مانع اجرای توافق است و کشورهای عربی باید اختلافات خود را با ایران حل کنند. العربی الجدید در تحلیل جدید خود درباره نتایج جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران و توافقی که اخیراً میان تهران و واشنگتن حاصل شد، افزود: سرانجام، تفاهم‌نامه بین ایالات متحده و ایران به صورت الکترونیکی امضا و لازم‌الاجرا شد. اگرچه این یک توافق‌نامه بین‌المللی الزام‌آور از نظر قانونی نیست و یک «توافق‌نامه چارچوب» است که چارچوب کلی توافق نهایی را مشخص می‌کند، با این وجود این توافق‌نامه از اهمیت بالایی برخوردار است. این توافق‌نامه تأثیرات و تعهدات گسترده‌ای را نه تنها برای دو طرف مستقیم آن یعنی ایران و ایالات متحده، بلکه برای بازیگران منطقه‌ای که در مذاکرات منتهی به آن شرکت نکرده‌اند نیز در پی دارد. تعهد به آتش‌بس و پایان جنگ شامل تمام جبهه‌ها می‌شود و فقط محدود به دو طرف توافق نیست، بلکه به‌طور همزمان شامل متحدان آنها نیز می‌شود: اسرائیل و کشورهای عربی متحد ایالات متحده از یک سو، و حزب‌الله و سایر احزاب متحد ایران از سوی دیگر. بنابراین همه کشورهای عربی و اسلامی در منطقه باید اختلافات خود را با ایران حل و روابط خود را بر پایه‌ای محکم‌تر بازسازی کنند تا برای دور بعدی رویارویی با دشمن صهیونیستی که دشمن مشترک همه اعراب و مسلمانان است، آماده شوند.
 نظرسنجی در اسرائیل، ایران را پیروز خواند
در همین حال، نتایج یک نظرسنجی تازه در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد پاسخ‌دهندگان اسرائیلی معتقدند ایران در جنگ اخیر و توافق احتمالی با آمریکا پیروز شده است. همچنین ۸۲.۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند امنیت بلندمدت اسرائیل در پی این تحولات تضعیف شده است. این نظرسنجی که از سوی دانشگاه عبری اورشلیم با همکاری مؤسسه آگام منتشر شده، نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از افکار عمومی در اسرائیل معتقدند ایران در جنگ اخیر و توافق متعاقب آن با ایالات متحده، دست برتر را دارد. ۹۲.۱ درصد پاسخ‌دهندگان بر این باورند که ایران در این رویارویی پیروز شده یا دست‌کم بیشتر منتفع شده است.
 صادرات ۳۶ میلیون بشکه نفت ایران
خبر دیگر اینکه شرکت اطلاعات دریایی «تانکر ترکرز» اعلام کرد ایران ظرف یک هفته گذشته ۳۶ میلیون بشکه نفت صادر کرد. تانکر ترکرز  افزود :که ایران از تاریخ ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) سال جاری میلادی ۳۶ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است. این شرکت که نفتکش‌های جهان را ردیابی می‌کند همچنین اضافه کرد که ایران تقریبا به همین میزان نفت خام بر روی دریا شناور دارد.
پایبندی حزب‌الله به آتش‌بس
در خبری مرتبط، رئیس پارلمان لبنان با تاکید بر اینکه حزب‌الله همچنان به آتش‌بس پایبند است و اسرائیل آن را نقض می‌کند، گفت از هر تلاشی از سوی هر طرفی برای فشار آوردن بر اسرائیل به منظور توقف جنگ تجاوزکارانه‌ علیه لبنان استقبال می‌کنیم. نبیه بری از تلاش‌هایی که منجر به آتش‌بس شد اعلام رضایت و ابراز امیدواری کرد این آتش‌بس پابرجا بماند و گفت: این امر به پایبندی رژیم صهیونیستی به آتش بس بستگی دارد و مذاکره تحت تهدید آتش‌بس غیرقابل قبول است. از سویی روزنامه عبری هاآرتص نوشت، تیم‌های مذاکره‌کننده تل‌آویو و بیروت امروز سه شنبه در دور جدیدی از مذاکرات در واشنگتن، مناطقی را که ارتش رژیم صهیونیستی از آنها عقب‌نشینی کرده و مسئولیت آنها به ارتش لبنان واگذار می‌شود، تعیین خواهند کرد.به نوشته این روزنامه عبری، ارتش رژیم صهیونیستی مجبور خواهد شد از برخی از مناطق واقع در محدوده موسوم به «خط زرد» در جنوب لبنان عقب‌نشینی کند.خط زرد یک خط فرضی در عمق ۸ کیلومتری خاک لبنان از مرزهای فلسطین اشغالی است. در این حال ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در تضادی آشکار با فشارهای آمریکا و جامعه جهانی بر این رژیم برای متوقف کردن تجاوزات نظامی‌اش در جنوب لبنان، مدعی شد که لبنان باید به زمین بازی ارتش اسرائیل تبدیل شود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی